40 dagentijd (VASTEN):
“De Vastentijd is bij uitstek de geschikte periode om een kruistocht te ondernemen naar de kern van Uw eigen wezen.” |
“Wat verlangt
de Allerhoogste van de ziel in de Veertigdaagse Vastentijd? Ik geef het
antwoord door te verwijzen naar drie grote gebeurtenissen in de
geschiedenis van het Heil:
1.
Ten tijde van Noah regende het 40
dagen en 40 nachten. Door de zondvloed beoogde God een diepgaande
reiniging van Zijn Schepping. De Veertigdagentijd
moet voor de ziel een periode van diepgaande reiniging zijn. Door een aanhoudende gesteldheid van
boetvaardigheid moet zij de regen van de Genade gedurende 40 dagen in
haar allerdiepste wezenskern laten doordringen, zodat haar wortels er
volkomen van doortrokken worden.
2.
Na Zijn Verborgen Leven trok Jezus voor
de duur van 40 dagen naar de woestijn. In Zijn navolging moet de Veertigdagentijd voor de ziel een periode zijn van diepe bezinning over haar ware roeping en levensopdracht, en een diepgaande
voorbereiding op haar verdere werking in dienst van Gods Rijk.
3.
Na Zijn Verrijzenis verscheen Jezus nog
gedurende 40 dagen regelmatig aan Zijn apostelen en volgelingen, alvorens op de
40e dag ten Hemel op te
stijgen. De Veertigdagentijd
moet voor de ziel een periode zijn van ultieme voorbereiding op haar hoge vlucht naar het bovenwereldse
leven. Jezus beleefde de 40 dagen tussen Zijn Verrijzenis en Zijn
Hemelvaart in een verheerlijkt Lichaam. Voor de ziel moet dit een symbool
zijn van totale onthechting: een leven alsof zij niet meer op de wereld was, door een denk-
en gevoelsleven dat totaal afgestemd is op de verspreiding van Gods Waarheid en de verheerlijking van
Zijn grote Mysteries. Ook dit is een
opgave voor de Veertigdagentijd.
Deze drie fasen in de heilsgeschiedenis kan
men beschouwen als symbolen voor herschepping (de zondvloed),
Verlossing (het begin van Jezus’ Openbaar Leven als de Verlosser) en heiliging
(de verrezen ziel bereidt haar opgang naar de Hemel voor in een ervaringssfeer
die reeds boven het wereldse uitstijgt. Ja, de Veertigdagentijd moet voor de
ziel zijn: herschepping, voltooiing van haar Verlossing, en heiliging. Zie hoe de Drie-Ene
God aan het werk is als Schepper, Verlosser en Heiligmaker: Vader, Zoon en
Heilige Geest, in dit alles vertegenwoordigd door Maria, de
Meesteres van alle zielen, die aan de zielen is gegeven als Gids doorheen de
woestijn van het leven”.
De Vastentijd is bij uitstek de geschikte periode om een
kruistocht te ondernemen naar de kern van Uw eigen wezen om er
de Goddelijke erfenis veilig te stellen en Uw eigen verrijzenis
voor een heilig leven in Christus mogelijk te maken.
Maria de Meesteres van de zielen heeft een strijdplan om
Uw ziel te bevrijden van het zaad dat de grote bezetter van de zielen, de
satan, reeds Uw hele leven lang in U tracht te zaaien in zijn pogingen om U te ontheiligen.
Uw ziel kan vergeleken worden met het Heilig Graf waarin Christus is
neergelegd om er in de glorie van het Goddelijk Licht te verrijzen als
een getuigenis tegen de duisternis. Deze “Graflegging” wordt in zekere
zin herhaald telkens u de H. Communie ontvangt: de Verlosser wordt met
al Zijn Werken en al Zijn intenties voor Uw Heil in U gelegd nadat Hij tijdens de
Heilige Eucharistie opnieuw Zijn Calvarie heeft herbeleefd. Vanuit uw
ziel wil Hij hand in hand met u opstaan, opdat u als christen een licht
zou mogen zijn dat in de wereld straalt als getuigenis voor
Gods enige Waarheid.
Zowel de beproevingen
van de moeilijke en verraderlijke tocht, als de strijd tegen de bezettingsmacht
zelf, kunnen slechts de beoogde vrucht van de heiliging opleveren indien dit
alles gedaan wordt met, voor, door en in
Maria. Leef geen uur zonder
Haar, want Zij heeft de vijanden van God en van de zielen onder Haar
voeten gelegd. Gedenk dat Gods ultieme doelstelling, de grondvesting van Zijn Rijk op aarde, haar eerste verwezenlijkingen moet krijgen in
uw eigen ziel. De bevrijding van de mensheid uit de greep van de krachten
der duisternis, begint met de inspanningen van elke ziel om zich te bevrijden.
Tracht eveneens, iets
te lezen dat louter voedsel is voor uw ziel. Richt tot Maria ook
het volgende gebed:
Lieve Moeder Maria,
Tot eerherstel
aan uw Smarten en aan het Lijden van Jezus draag ik deze handeling op als een
kus van Liefde aan uw Smartvol Hart, tot uitboeting van de zonden van de
hele mensheid en van de zonden, fouten en tekortkomingen van mijn eigen leven.
Wil deze boetehandeling in vereniging
met Uw oneindige Liefde en met de eeuwigdurende verdiensten van uw tranen
opdragen aan God, tot genoegdoening aan Zijn onfeilbare Gerechtigheid.
Maak het stil en rustig in uw hart, keer uw blik diep in uzelf, en
reikt de hand aan uw Hemelse Moeder Maria, de Meesteres van uw ziel,
opdat Zij de Heilige Geest over u kan afroepen. Spreek Haar aan als volgt:
“O Maria, machtige Meesteres van mijn
ziel, roep de Heilige Geest over mij af. Kom, Heilige Geest, doorstraal mijn
hart, mijn geest en mijn ziel met Uw Goddelijk Licht, opdat ik mijzelf moge
zien zoals God mij ziet. Breng mij tot zelfkennis. Laat mij zien wie ik
werkelijk ben”.
De Vastentijd is een uitnodiging aan
de ziel om zich van alles los te maken dat in haar
inwendige leven de rol vervult van een ketting, die de ziel verhindert, haar vlucht
omhoog, los van al het aardse, te beginnen. Het overgrote gedeelte
van alles wat de ziel op haar levensweg in zich opneemt, is zoals het
overtollige meubilair in het huis van de ziel. Wij moeten het zo beschouwen,
dat elk meubelstuk dat in de ziel boven het levensnoodzakelijke uitgaat, God
kan hinderen om ons innerlijke huis te betreden en het met Zijn meubilair uit te rusten. Een passende
inrichting in onze ziel werkt uitnodigend op God. Indien Hij in ons
echter het waardeloze doch opdringerige meubilair van wereldse invloeden,
opvattingen, herinneringen en bestrevingen aantreft, dan zal Hij weliswaar nu
en dan eens langs komen, doch niet binnenkomen. Waarom ook... daar wij
klaarblijkelijk het wereldse zo liefhebben en ons hele innerlijke leven erom
heen hebben opgebouwd. De ziel in een wereldse gesteldheid heeft
al het wereldse tot een god gemaakt, zij verafgoodt en aanbidt het,
alsof het de ware bron van haar leven en de ware bestemming van haar reis ware.
De schreeuwende indrukken van de wereld, of de zachte verzuchtingen van Gods
Liefde... hoe gemakkelijk ziet noch hoort de ziel de Tegenwoordigheid van de
Bron van alle Geluk in de diepte van het eigen inwendige.
Laten wij ons in deze tijd vuriger dan ooit via Maria’s handen aan God aanbieden, en ontledigen wij ons daarbij van alles wat
in Gods volmaakte ogen de ware schoonheid ontbeert. De Meesteres van
alle zielen is precies onder ons om ons te leren, hoe wij dit kunnen doen, en ons de Liefde te bekomen, dit
te willen doen.
Bron tekst: uit de onderrichtingen van het Maria Domina Animarum Apostolaat: (zie onderrichtingen: boeken: kruistocht naar de ziel:Slotbeschouwing.)
Bedankt voor deze practige tekst. Heel goed hulpmiddel om over te mediteren.
BeantwoordenVerwijderenDank u Monique! Ik wens u een genaderijke vastentijd toe!
Verwijderen