ASWOENSDAG:
Begin van de veertig-dagentijd.
"Het assekruisje op aswoensdag." |
Vanaf vandaag worden
wij opgeroepen tot de jaarlijkse Vastentijd in voorbereiding op het feest van
de Verrijzenis op Pasen.
De Vasten is een
periode van zuivering. Verrijzenis is als een wedergeboorte nadat
men iets ouds heeft afgelegd. Jezus had deze wedergeboorte niet nodig, Zijn
Wederopstanding was een teken naar de zielen toe: een teken van hoop
als bewijs voor de absolute macht van het Licht over de duisternis. De
geschapen ziel moet eigenlijk voortdurend nieuw geboren worden omdat het leven
op aarde ononderbroken ten prooi is aan invloeden die de volmaaktheid
bedreigen. Precies daartoe is elke nieuwe dag als een nieuwe kans om dichter
bij God te komen.
Het leven op aarde
geeft de ziel voortdurend prijs aan verontreinigingen vanwege de invloeden der
wereld. Elke bekoring is als een schaduw, een kleine verduistering van de zon
van Gods Licht en Liefde. Wordt aan een bekoring toegegeven, dan ondervindt de
ziel een zekere beschadiging: Haar bodem wordt als het ware op een bepaalde
plaats verziekt. Bepaalde vruchten op haar bodem rijpen niet volkomen uit, doch
vergaan. Uit deze processen ontstaat verontreiniging. Naarmate zij vaker in
zonde en ondeugden vervalt, krijgt de ziel méér te kampen met innerlijke
gisting. Zij wordt ziek, en haar vruchten krijgen niet meer de zuivere voeding
die zij behoeven om Gods Heilsplan 'te helpen voeden'.
Dergelijke processen
moeten onder controle worden gebracht door elke inspanning van de ziel om zich te
heiligen. Dit is een essentieel onderdeel van de levensopgave
van elke ziel op aarde. De ziel is een Werk van God, en wordt op zeker ogenblik
tot God teruggeroepen. Het is derhalve een noodzaak van Liefde, dit bouwwerk
uit de hand van de Schepper in een waardige staat te houden, want
de toestand ervan op het ogenblik van onze overgang naar het Ware Leven bepaalt
de waarde van de bijdrage die ons leven heeft geleverd tot de voltooiing van
Gods Heilsplan.
Daarom is het
onterecht, de Vastentijd te ervaren als een periode van dorheid, kwelling en
ontbering. Hij is integendeel een gelegenheid om door bezinning
het zaad voor een complete innerlijke vernieuwing in zich op te nemen en
tot bloei te brengen. De Vastentijd behoort een tijd
van spirituele bloei te zijn, waarbij het onkruid van onheilzame
gewoonten en fouten kan worden gewied, de stenen van remmende herinneringen uit
onze bodem verwijderd kunnen worden, en de bodem van onze ziel
beploegd kan worden voor een volledig nieuwe vruchtbaarheid: lente in de
ziel.
Eigenlijk is er geen
wezenlijk verschil tussen Vastentijd en een leven in nauwgezet toegepaste
volkomen toewijding aan Maria. Een op de juiste wijze beleefde totale
toewijding is een permanente uitzuivering en wedergeboorte, een
afleggen van alles wat onvruchtbaar is, een voortdurende verdieping van de
zelfkennis, van het inzicht in alles wat de ziel van God verwijderd houdt
doordat het haar belet om de Liefde in zich tot bloei te brengen. Laten wij
nooit vergeten dat elke liefdeloosheid is als een kernraket
uit de hel: waar zij terechtkomt, worden harten en zielen verwoest.
De Vastentijd richt
tot de ziel een drievoudige roepstem:
·
De roep van de Eeuwige Vader, die
de ziel wil herinneren aan haar hoogste afkomst en haar hoogste Bestemming;
·
De roep van de Christus, die
de ziel eraan wil herinneren dat haar grote vruchtbaarheid verborgen ligt in de
mate waarin zij haar leven tot een liefdevolle spiegel van het Leven en de
Kruisweg van de Messias op aarde weet te maken, en in de mate waarin zij deze
roeping bekleedt met de mantel die haar vanop het Kruis is aangereikt
in de woorden 'Zoon, ziedaar uw Moeder': de totale toewijding aan Maria als een
voortdurend 'leven en sterven voor de medeschepselen en voor God en al Zijn
Werken', daar totale, diep beleefde toewijding aan Maria een leven in de
grootste zelfverloochening veronderstelt;
·
De roep van de Heilige Geest, die
de ziel wil herinneren aan de enorme rijkdommen die zij in zich heeft ontvangen
en die zij tot een steeds hogere vruchtbaarheid kan brengen in de mate waarin
zij haar leven oriënteert op elke inspiratie van de Goddelijke Voorzienigheid.
Deze drie roepstemmen
versmelten in het zacht gefluister van de Meesteres van alle
zielen, de Gezante van de Allerheiligste Drievuldigheid, die de
opdracht heeft ontvangen, in elke ziel het vermogen te helpen
ontplooien om haar Verlossing en heiliging te voltooien, en alle daaruit
ontstane vruchten, bekleed met de oneindige macht van Haar volmaakte Liefde, te
verbinden met de eeuwigdurende verdiensten van het Lijden en de Kruisdood van
de Christus, tot voltooiing van Gods Heilsplan, want:
de voltooiing van Gods Heilsplan
=
de totale overwinning op alle werken van duisternis
=
de grondvesting van Gods Rijk op aarde
=
de verwezenlijking van het Messiaans tijdperk van Vrede en Liefde
=
de totale overwinning op alle werken van duisternis
=
de grondvesting van Gods Rijk op aarde
=
de verwezenlijking van het Messiaans tijdperk van Vrede en Liefde
Dit alles is de
inzet van uw leven, en van het mijne. Deze inzet is door niemand minder
dan Gods Zoon voorbereid, en wordt door tussenkomst van
Maria, de Koningsdochter, doorheen alle eeuwen in elke ziel tot
bloei gebracht, mits de ziel hieraan meewerkt door totale
toewijding aan Haar, die ons nu bekend is gemaakt als onze Meesteres,
onze Gids naar de hoogste vruchtbaarheid voor Gods Werken, die daartoe volmaakt
moet worden gevolgd. Deze Vastentijd wil ons ook daaraan herinneren: Ons
jawoord aan Maria, en via Haar aan God en Zijn Werken en Plannen, is de
sleutel tot de hoogste vruchtbaarheid, en tot een wederopstanding,
een verrijzenis voor een leven waarin de ziel waarlijk wil leven voor het Licht.
De totale toewijding
aan de Meesteres van alle zielen is een permanente offerande van onze vrije wil
om voortaan te leven volgens Gods Wil. Het is een afleggen van de
oude mens, een afsterven aan zichzelf om over te vloeien in Maria, en via Haar
in God. Inderdaad, de totale toewijding aan Maria, en de Vastentijd, hebben een
zelfde oorsprong, vragen om een zelfde invulling, en streven naar de
verwezenlijking van een zelfde doel. Alle Werken van God zijn één in
oorsprong en bestemming.
BRON: Maria Domina Animarum Apostolaat (zie
onderrichtingen:boeken: Sluier van goud)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.