DE NAUWE POORT:
Over de Wegwijzers naar het
Hemels Koninkrijk
Jezus zegt: “Gaat binnen door de nauwe poort…” |
Vele christenen gaan ervan uit dat hun bestemming in Gods eeuwig
Rijk automatisch bezegelt zal worden op het ogenblik van hun heengaan. Toch is
dit voor zeer vele zielen niet het geval, en voor hen die wel het zaad
van de genade in zich tot rijping hebben laten komen, geldt dat
veruit de meesten eerst een bepaalde louteringstijd in het vagevuur zullen
moeten doormaken. Welke weg leidt dus naar het Hemels Koninkrijk,
en welke wegwijzers houden u met zekerheid op deze weg? Er is slechts één weg: deze van Jezus Christus en Zijn
Goddelijk Woord (het Evangelie) Jezus zegt: “Gaat binnen door de nauwe
poort, want de weg die naar de ondergang voert, is wijd en breed
en velen zijn er die hem inslaan. Hoe nauw toch is de poort en
hoe smal de weg die voert naar het Leven, en weinigen zijn er die
hem vinden”. (Matteus 7:13-14)
Vele zielen gaan verloren voor het Eeuwig Leven in de Hemel. De
reden hiervan is niet dat Gods Liefde ontoereikend zou zijn, want Hij verlangt
ernaar dat elke ziel na haar aardse leven bij
Hem terecht zou komen. Maar de hele Schepping is georganiseerd volgens
de Wet van de Liefde, en Gods Gerechtigheid heeft het zo beschikt dat alleen die
ziel die heeft geleefd in gehoorzaamheid aan die Wet, de
Eeuwige Gelukzaligheid in de Hemel kan verkrijgen. De mensheid heeft zelf door
de zonde de Goddelijke Orde, het evenwicht in de Schepping, verstoord.
Daarom is het loon van de Eeuwige Gelukzaligheid voorbehouden aan de zielen die
gedurende hun leven op aarde positief bijdragen tot het herstel
van de verstoorde Goddelijke Orde in de Schepping. Om deze reden
geldt als regel dat u slechts de Hemel kunt verdienen door een leven te leiden
waarin de som van alles wat de schuld tegenover de Goddelijke Gerechtigheid
helpt afbetalen, groter is dan de som van alles wat die schuld helpt verzwaren.
Eenvoudiger gezegd: wanneer bij uw dood de balans van uw leven wordt opgemaakt,
tot in de allerkleinste details (al uw daden, woorden, gedachten, gevoelens en
verlangens), en al die ontelbare momenten door God beoordeeld zijn, moet het totaal van de goede punten (alles wat Liefde en deugd is) zwaarder doorwegen dan het totaal
van de slechte (alles wat
zonde of ondeugd is)
Wat is zonde of ondeugd? Alles wat Gods Plan van heiliging voor de Schepping negatief
beïnvloedt, dus alles wat in de weg staat dat uw ziel en de zielen van uw
medemensen zich heiligen, alsook alles wat de harmonie
tussen de schepselen verstoort of bemoeilijkt, en alles wat in
overtreding is met de Liefde tegenover God of tussen de schepselen onderling.
Waarom? Omdat de Liefde de brandstof is waardoor alles in de Schepping
leeft, beweegt en zich moet ontwikkelen. De Liefde is de taal van alle
communicatie tussen God en de schepselen en tussen de schepselen onderling. Wie
de Wet van de Liefde overtreedt, saboteert als het ware Gods Werken.
Daarom zeggen wij dat elke zonde of ondeugd een schuld schept tegenover Gods
Gerechtigheid, want elke zonde of ondeugd komt uiteindelijk neer op een tekort aan Liefde.
Zo kunt u begrijpen waarom elk leven dat meer afbreuk doet aan
Gods Werken en Plannen dan dat het bijdraagt tot de verwezenlijking daarvan, in
Gods ogen nutteloos is. Welke invulling kunt u dan uw leven geven opdat God het
als “nuttig” zou beoordelen? Er zijn zeven punten (wegwijzers naar de
Hemel) die voortdurend uw aandacht moeten krijgen. Uw toegang tot de
Eeuwige Gelukzaligheid, en bovendien de lengte van de eventuele louteringstijd
die u na uw dood moet doormaken tot aan het ogenblik waarop die toegang u wordt
vergund (met andere woorden: de duur van een eventueel verblijf in het
vagevuur), hangen af van de beoordeling die Gods oneindige Wijsheid en
Rechtvaardigheid u zal geven op elk van deze zeven punten. Om uzelf hierin
extra te motiveren, zou u uw leven kunnen beschouwen als een schooltijd, de
zeven wegwijzers als zeven schoolvakken of als zeven examens, en u dan tot het
uiterste inspannen om voor elk van deze examens een zo hoog mogelijk cijfer te
kunnen halen. Hoe hoger het totaal van uw punten, des te sneller zult u na de
“schooltijd” van uw leven op aarde de Gelukzaligheid verdienen en des te meer glorie
zult u in de Hemel verwerven, want Gods Gerechtigheid geeft loon volgens de
mate waarin uw leven Hem heeft verheerlijkt. Wanneer u
bovendien uw leven aan de Heilige Maagd Maria hebt toegewijd,
verschaft u ook Haar des te meer glorie, want Zij is als de
Lerares van Haar toegewijden, en de leerkracht deelt in de glorie van de
goede leerlingen.
Welke zijn deze zeven wegwijzers (de examens van uw leven)?
"Kies de juiste richting in je leven, volg de smalle weg die Jezus jou aanwijst!" |
1. Vermijden van zonde. Met deze wegwijzer begint alle christelijk leven. Zonde
mishaagt God, omdat zij Zijn Werken en Plannen dwarsboomt en de ziel
verwijdert van Gods doelstelling, namelijk de ziel te vormen tot Zijn
beeld en gelijkenis. Bij het oordeel na uw dood zal uw ziel uw eigen
leven zien zoals God uw leven heeft gezien terwijl u op deze wereld was. In
zekere zin zal zij dus zichzelf beoordelen, want over de goed doorgebrachte
ogenblikken zal zij Gods vreugde voelen, en over elke zonde en ondeugd zal
zij Gods teleurstelling voelen. Deze teleurstelling is oneindig groter dan wat
het hart van de mens in zijn beperktheid gewoonlijk ervaart, want zij ontstaat
uit het besef van de schade die de zonde toebrengt aan de
verwezenlijking van dat oneindig grote Plan van Liefde dat God met de Schepping
als geheel wil verwezenlijken. Pas wanneer u de gevolgen van elk minder goed
moment van uw leven zult mogen beschouwen vanuit Gods ogen, zult u de draagwijdte en de
betekenis ervan begrijpen, omdat u dan een kijk zult krijgen op de talrijke
factoren die nu nog alleen aan God Zelf bekend zijn, omdat zij Goddelijk
Mysterie zijn en dus voor mensenogen verborgen moeten blijven. Niet zondigen,
is dus een kwestie van Liefde (de vaste wil om alles slechts te
doen, te zeggen en te denken in overeenstemming met Gods verwachtingen),
maar ook een kwestie van geloof, want u wordt verondersteld, uw gedrag
te richten volgens principes die u niet volledig bekend zijn maar waarvan u
moet aannemen dat ze van doorslaggevend belang zijn. Daarom is de kennis
van openbaringen over Gods Waarheid een onvoorstelbare genade:
Deze kennis kan voor u werken als een landkaart in een gebied waarin u zonder
kaart gemakkelijk zou kunnen verdwalen.
Het vermijden van zonde is de eerste vereiste
om uw ziel zuiver te houden. Niettemin is het volgen van deze wegwijzer geen
waarborg om geheiligd te worden. Dit is een punt van misvatting voor
vele mensen. Bij velen geldt de veronderstelling dat iemand die voor ieder
medemens het goede doet en zo strikt mogelijk Gods geboden naleeft, vanzelf de
Hemel verdient. Dat is tot op zekere hoogte waar, doch slechts met een groot
voorbehoud: God verwacht méér van u. Heiliging voor het Eeuwig Leven is geen
passief proces, met andere woorden: U verdient niet de Hemel door het slechte te vermijden, God
verwacht van u dat u op
actieve wijze tot het goede bijdraagt. Voor God is het
nog steeds van weinig nut wanneer u op aarde een leven hebt geleid waarin u
alleen de zonde hebt vermeden doch weinig of niet hebt bijgedragen tot het
daadwerkelijk bevorderen van Zijn Werken en Plannen. Daarom is het een drogredenering
wanneer mensen zeggen: “Dit is een goed mens, hij heeft geen vlieg kwaad
gedaan, hij kan niet anders dan onmiddellijk naar de Hemel gaan”. Deze mens zal
inderdaad Gods Heerlijkheid aanschouwen, doch wellicht niet onmiddellijk en/of
niet in de graad van glorie die te beurt zal vallen aan de ziel die ook voor
andere van de “examens” van zijn leven een hoog cijfer behaalt. Het Eeuwig
Leven in de Hemel is steeds gelukzaligheid, glorie en oneindige vreugde. Er
zijn echter verschillende graden, en het getuigt in de eerste plaats van Liefde
tot God indien u hoger mikt dan louter en alleen het vermijden
van wat Hem mishaagt. Hij zendt ieder van ons in de wereld met één enkele
bedoeling: dat wij Zijn Plannen helpen bevorderen, en dat kan slechts
door actieve inzet. De uitspraak van Jezus “Velen zijn geroepen, maar
weinigen uitverkoren” heeft onder andere hiermee te maken.
2. Zuivering. Het vermijden van zonde is het resultaat van verschillende
factoren: een vaste wil om niet te zondigen, de volharding in dit voornemen, de
genade om zonden te vermijden en om bekoringen te overwinnen. Zonder de
genade werkt niets, doch de eigen inzet en wil
zijn uiteindelijk in verregaande mate de factoren die het verschil
maken tussen een heilige en een verstokte zondaar, want God laat geen enkel
mens zonder genaden. Vaak zijn de wil, het inzicht en een grote staat
van genade aanwezig, maar wordt niettemin gezondigd doordat een
tijdelijke zwakheid (soms louter lichamelijk, bijvoorbeeld
oververmoeidheid) een opening heeft geschapen in de “verdedigingslijn” van de
ziel, of onder invloed van handelingen, woorden of gedragingen van een medemens
die de Vrede in uw hart verstoren. Eén ogenblik van gebrekkige zelfbeheersing
volstaat om een overtreding tegen Gods Liefdewet te begaan. Om deze redenen is
het noodzakelijk, uw ziel aan een regelmatige zuivering te
onderwerpen. Daartoe heeft Jezus het Sacrament van de Biecht ingesteld,
dat de mens in staat stelt om elke smet van zijn ziel weg te wassen en zich
aldus opnieuw met God te verzoenen na begane zonden en
overtredingen. Welke, en hoeveel, zonden u tijdens uw leven ook hebt bedreven,
een goed beleefd Sacrament
van de Biecht wast de gebiechte zonden uit u weg. Wanneer beleeft u dit
Sacrament op de juiste wijze? Wanneer u met
oprecht berouw uw
zonden belijdt in een individuele biecht (dus niet in groep), en
daarna de opgelegde boete met Liefde volbrengt. Bij het oordeel
na uw dood kunt u alleen nog “bestraft” worden voor niet of niet goed gebiechte
overtredingen.
3. Eerbetoon aan God. Het eerste gebod waarvan God de naleving verwacht, is dit: dat u
Hem oprecht bemint. God oprecht beminnen, doet u onrechtstreeks door uw
medemens te dienen (wegwijzer nr. 4), en rechtstreeks door veelvuldig en
liefdevol gebed, en door veelvuldige en aandachtige deelname aan
de Heilige Mis. Een ziel mag nog zo zuiver leven, indien zij niet
bidt of niet regelmatig het Heilig Misoffer bijwoont, zal zij bij het oordeel
horen: “Ik heb u niet gekend”. Waarom? Omdat niet of heel weinig bidden voor
God overkomt alsof u niet met Hem wil spreken, en het niet of weinig bijwonen
van de Heilige Mis voor Hem betekent dat u het Verlossingswerk van Jezus
miskent, want de Heilige Mis herdenkt en herbeleeft het
Kruisoffer. Bovendien ontvangt u dan niet de Heilige
Communie, en stelt u dus niet uw hart open voor Jezus. Gebed en de Heilige Mis zijn de grote vormen van eerbetoon aan uw Schepper en Verlosser. U kunt niet verwachten dat Hij u laat delen in Zijn Heerlijkheid
indien u Hem tijdens uw leven op aarde hebt genegeerd door gebrek
aan gebed en miskenning van Zijn weldaden, die tijdens de Mis worden
gevierd.
4.Naastenliefde. In feite is dit begrip onnoemelijk breed, want letterlijk alle
deugden hebben uiteindelijk te maken met naastenliefde. Daarom verwijs ik u
hier graag naar de onderrichtingen uit “Lentebloesems aan de Levensboom”: http://www.maria-domina-animarum.net/
Waarin er is aangetoond op
welke wijze alle deugden als uitingen van Liefde naar de heiligheid voeren.
5.Eerherstel. Dit begrip betekent in feite “herstel van de eer van God”.
Het is elke handeling die de gemeenschappelijke zondeschuld van de hele
mensheid tegenover Gods Gerechtigheid helpt afbetalen of vergoeden. Elke
zonde is in wezen een belediging aan God, want Hij had de mens
geschapen om volkomen heilig te leven, naar Zijn beeld en gelijkenis.
Daarom is het God zeer welgevallig wanneer u eerherstel brengt voor alles wat
Hem mishaagt: alle zonden der mensheid, alle heiligschennissen, alle onverschilligheid
(bijvoorbeeld vanwege mensen die in hun leven geen tijd vrijmaken voor
de belangen van hun ziel noch voor Gods belangen. Hoe brengt u eerherstel?
Door speciale gebeden (vooral deze ter aanbidding en verering van het Lijden
van Jezus en de Smarten van Maria) en door elke daad of woord van Liefde die
een tegengewicht vormen voor de zondigheid van de wereld.
6.Boetvaardigheid. Hieronder wordt in dit verband verstaan: alle lijden, offers en
boetedoening die u te beurt vallen of die u vrijwillig aan God geeft, dus alles
wat u in feite “pijn doet” of uw dagelijks leven bemoeilijkt. De wereld is een
tranendal, maar zeer veel lijden gaat verloren. Om als wegwijzer naar de
Hemel te kunnen dienen, moet lijden met Liefde aanvaard en opgedragen (toegewijd)
worden, anders is het voor de zielen van geen nut. Heel het leven van Jezus
en Maria op aarde was één groot offer, want het werd in
volmaakte toewijding aan Gods Gerechtigheid met Liefde gedragen. Neemt u dit tot voorbeeld.
7. Verkondiging van het Woord. Elke christen is op zijn manier geroepen om de Leer
van Jezus te verkondigen, in woorden of daden. Ouders moeten hun
kinderen onderrichten en opvoeden volgens de christelijke principes.
U moet door uw gedrag en woorden een voorbeeld zijn voor uw
medemensen. U moet mensen de onzinnigheid van dwalingen, zedeloosheid en zonde
helpen inzien, en alle kennis die u verwerft over de Waarheid moet met
uw medemensen gedeeld worden. Sommigen zijn geroepen tot het schrijven van
spiritueel vormende teksten. Op al deze wijzen kan de ziel bijdragen
tot de vestiging van Gods Rijk op aarde en de verwezenlijking van Zijn Plannen.
Uw ziel is geroepen om na dit leven naar God terug te keren. Van u
wordt verwacht dat u nu reeds méér voor de Hemel leeft dan
voor de wereld. Weiger niets aan Jezus. Leer elke situatie van uw leven
beschouwen als een kans die Gods Voorzienigheid u
aanreikt om groot te worden in de Liefde, en uw plaats in het Koninkrijk zal
met bloemen bezaaid zijn.
BRON: uit de onderrichtingen van het Maria
Domina Animarum Apostolaat:zie onderrichtingen:boeken: Stormschriften:
Weer een prachtige tekst waar je veel mee kunt en waar je over kunt contempleren.
BeantwoordenVerwijderen