Palmzondag:
De diepe betekenis van Palmzondag – de Blijde Intocht van Jezus te
Jeruzalem onmiddellijk vóór het Grote Lijden.
"Palmzondag" |
Bij de blijde intrede van Jezus in Jeruzalem, weinige dagen
vóór Hij Zijn grote Lijden zou beginnen, werd de Verlosser toegewuifd met
palmtakken. De massa begroette Hem met hosannageroep en jubelkreten. Schijnbaar
een vreugdevolle atmosfeer, doch in werkelijkheid een groot teken
voor de wankelmoedigheid en oppervlakkigheid der zielen, want de klanken van
het hosannageroep en de jubelkreten veranderden in enkele dagen tijd in
de klanken van de hamerslagen op het Kruis. De Hemelse Koningin licht de
diepe achtergrond van dit gebeuren toe als volgt:
De palm is symbool voor de overwinning,
alsook voor de Vrede. Maria stelt, dat Palmzondag de zielen wil leren dat
slechts de ware Vrede van hart naar de grote overwinning van de ziel
over zichzelf leidt. Zegt men niet, dat hij die anderen overwint, sterk is,
doch dat hij die zichzelf overwint, machtig is? Anderen overwinnen, is een zaak
die de ziel geen eeuwig en onvergankelijk Heil brengt. Het onvergankelijk Heil
wordt geboren uit de overwinning op de eigen zwakheden en
verleidbaarheden, want de ziel die deze in zichzelf overwint, wordt bevrijd uit
de slavernij van de zonde.
zelfoverwinning + innerlijke Vrede
= sleutel tot de Verlossing
= triomftocht van de ziel naar de verheerlijking
|
Palmzondag luidt in werkelijkheid de Passiedagen in, omdat op deze
dag door de Verlosser en door Gods Voorzienigheid het grote
teken is gesteld voor datgene wat aan het begin van de ware Verlossing
moet staan: de overwinning over de eigen innerlijke zwakheden en stormen. Geen
lijden kan de ziel waarlijk verlossen zolang het hart niet zijn eigen
stormen heeft getemd. Opdat dit hele systeem voor altijd in de zielen
geprent zou worden, inspireerde Gods Voorzienigheid de zielen te Jeruzalem
ertoe, de weg waarover de Messias de stad van God binnentrok, met palmtakken te
bedekken.
De zielen te Jeruzalem meenden dat het ogenblik was gekomen waarop
Jezus hen de wereldse bevrijding kwam brengen. Zeer velen werden spoedig
ontgoocheld toen overduidelijk bleek dat de enige bevrijding die de Messias
beoogde, deze van de zielen was: de bevrijding uit de slavernij
van de zonde, niet uit enig werelds juk. Jezus trok de stad binnen,
die in Zijn dagen zowat symbool stond voor de woonplaats van God op aarde, en
voor het Rijk Gods. De blijde intocht toont de zielen daarom de triomftocht
van de ziel naar haar verheerlijking, als een reis doorheen dewelke
zij haar eigen zwakheden, verleidbaarheden en innerlijke stormen ter dood
brengt, en haar lichaam aan God aanbiedt als een offergave, bij voorkeur
door de handen van Maria. Ook Jezus werd uit Maria geboren, en liet
Zich mede door Haar handen aan God aanbieden, zoals mij door de Hemelse Koningin
werd getoond. Zo verheugt het God in deze Laatste Tijden bijzonder
wanneer zielen zich aan Maria weggeven in totale toewijding,
om uit Haar wedergeboren te kunnen worden, en alle kruisen van hun levensweg
in en door Haar laten opofferen tot Verlossing van zichzelf en van andere
zielen.
Als het ware Licht trok Jezus de stad van God binnen, doch
Licht dat niet wordt aanvaard (niet in de ziel wordt benut), verlicht niet,
doch verblindt. De meeste
zielen van Jeruzalem (symbolen voor de hele mensheid van alle tijden) wilden de
Waarheid van God niet zien: De meeste zielen stemmen hun hele leven
af op het verwezenlijken en volgen van hun eigen menselijke waarheid.
Daarom zouden zij enkele dagen later ook niet beseffen dat zij bezig waren, de
Zoon van God uit de weg te ruimen. Zo is het doorheen de hele geschiedenis
gebleven: De zielen verlangen van God wereldse geschenken (bevrijding van hun
wereldse lasten) en kruisigen Hem in al hun zonden en dwalingen, omdat Hij niet in hun
levensbeeld past.
De Meesteres van alle zielen wijst erop, dat de grote les van
Palmzondag deze moet zijn: Dat het Rijk Gods slechts op aarde gevestigd kan
worden in de mate waarin de zielen:
·
Het ware Licht en de
onderrichtingen van de Waarheid herkennen.
·
Aanvaarden dat dit Licht en deze Waarheid
elke individuele ziel wil komen verlossen en heiligen, doch dat deze bereid moet zijn, haar eigen innerlijke onvrede en
verleidbaarheden af te leggen en zichzelf prijs te geven aan de verlossende
werking van het kruis van elke dag.
·
Aanvaarden dat de ware bevrijding niet deze is
uit wereldse en lichamelijke lasten, doch deze uit de macht van de bekoring,
die de ziel wil kruisigen
voor de eeuwige dood.
De Meesteres van alle zielen nodigt de zielen er met klem toe uit,
de gewijde palm te beschouwen als een offerande van hun stoffelijkheid en hun
lichamelijke lasten, en met deze palm te smeken om de genade van de totale
overwinning op zichzelf, tot voltooiing van hun Verlossing.
BRON: onderrichtingen van het Maria Domina
Animarum Apostolaat: (zie onderrichtingen: Boeken: Edelstenen der genade.)
“het hosannageroep en de jubelkreten veranderden in enkele dagen tijd in de klanken van de hamerslagen op het Kruis.” |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.