PASEN :
VERRIJZENIS VAN CHRISTUS:
God komt al Zijn beloften na. Hij doet ook
geen halve dingen. Hij laat geen trein vertrekken om hem halverwege in open
veld te laten staan. De erfzonde had de Verlossing van de zielen, de bevrijding
uit de onmogelijkheid om ooit de Eeuwige Gelukzaligheid te verwerven,
noodzakelijk gemaakt. Deze Verlossing moest door de Zoon van God in een
menselijk lichaam worden voltrokken, omdat Verlossing uit de effecten der zonde
slechts kan worden bereid op grond van een samenspel van:
·
Ware, onzelfzuchtige, onvoorwaardelijke
·
Liefde in al haar vormen, jegens God en alle medeschepselen;
·
Onvoorwaardelijke gehoorzaamheid
jegens Gods Wetten en Beschikkingen. Concreet betekent dit: onvoorwaardelijke aanvaarding van alles wat Gods Voorzienigheid op onze levensweg brengt;
jegens Gods Wetten en Beschikkingen. Concreet betekent dit: onvoorwaardelijke aanvaarding van alles wat Gods Voorzienigheid op onze levensweg brengt;
·
Vrijwillige, onvoorwaardelijke en bewust
beleefde toewijding van alles, van alle gebeurtenissen in
een mensenleven tot in de kleinste details, aan God;
·
Onvoorwaardelijk aanvaard en toegewijd lijden en beproevingen in een menselijk lichaam en met een
menselijk hart.
Slechts God Zelf in mensengedaante kon ooit de combinatie van deze
noodzakelijke voorwaarden in een absoluut volmaakte mate in de
schoot van Gods Heilsplan leggen. Het Offer van de
Messias was volmaakt. Hij volbracht een absoluut voltooide
Offerande van het Lichaam dat Hem was bereid, van alle emoties in Zijn zwaar
geteisterd Hart, en van alle zo veelzijdige details uit Zijn Leven, dat zozeer
was vervuld van vervolging, onbegrip, haat, en de talloze overweldigende tekenen
van de zonde in Zijn omgeving. God onderstreepte echter de volmaakte eenheid
tussen de menselijke en de Goddelijke natuur van de Messias door de
Verrijzenis, die de Passie, het volmaakte Verlossingsoffer, bekroonde
door een daad die slechts God kan voltrekken – omdat Hij het Leven IS: Uit Zichzelf verrijzen tot “nieuw leven”.
In de Verrijzenis ligt een groot teken van hoop voor
alle zielen die bereid zijn om Jezus tot het uiterste te volgen: Niet alleen
toont zij aan dat de beproevingen van het leven – mits zij worden gedragen in
de gesteldheden die onontbeerlijk zijn om Verlossing te brengen – na dit
leven een opstanding voor het Ware Leven mogelijk maken, bovendien
toont zij aan dat de duisternis (de beproevingen, de kruisen van het
leven) steeds sterft, doch dat het Licht (het ware Goddelijk
Leven) als het ware in de ziel sluimert zoals een kiem in de winter, wachtend
om door de werkingen van Gods Intelligentie in de lente te worden opgewekt en
ook op zichtbare wijze te tonen dat het Licht in werkelijkheid steeds boven alles staat,
ook boven de duisternis, die op onze
levensweg wel vaker het enige zichtbare en voelbare is.
De Christus kon op grond van Zijn Goddelijke natuur uit eigen
kracht verrijzen. De ziel die haar leven op aarde richt op een zo volkomen
mogelijke navolging van Zijn gesteldheden, wordt na haar leven door God
opgewekt. In deze opwekking raakt de kracht van God de ziel aan, die in een
stoffelijk lichaam een leven op aarde heeft voltooid doch in zichzelf draagster
is van een kiem die iets van God bevat. De Meesteres van alle zielen
noemt deze kiem “de kiem der heiligheid”. God neemt als het ware “het Goddelijk
element in de mens” opnieuw tot zich. Wij kunnen het zo beschouwen, dat de
verrijzenis van de ziel na haar aardse leven mogelijk is indien de kiem der
heiligheid daadwerkelijk in heiligheid is bewaard. De heiligheid van
de ziel is inderdaad de spirituele lente die zij in zich draagt: de groei- en
bloeikracht van haar innerlijke gesteldheden, waarbij de lentebloesems de
uitingen zijn van de kracht en zuiverheid waarmee zij de deugden beleeft.
Pasen is een symbool voor wedergeboorte, opstanding uit
het oude, lente als overwinning van het Licht (de lentezon van de
volle Waarheid) op de duisternis (de donkere winter van dwaling en verblinding)
en van de warmte (de Liefde in al haar uitingen) op de koude (de liefdeloosheid
en de daar automatisch mee gepaard gaande zonde in haar talloze afschuwelijke
vormen. Pasen staat ook voor vruchtbaarheid, ware spirituele vruchtbaarheid
als de mate waarin de ziel Gods verwachtingen ten aanzien van haar leven
werkelijk inlost. Een leven naar Gods tevredenheid is een leven dat Hem de
grondstoffen aanbiedt waaruit Hij de voltooiing van Zijn Heilsplan bereidt.
Dit grootste aller Goddelijke Werken is, zoals steeds, een bouwwerk dat slechts
wordt opgetrokken door een volmaakte combinatie van het cement van Gods Wil en
de stenen van de menselijke wil. Een spiritueel
vruchtbaar mensenleven wordt door God beloond met de Verrijzenis voor het Ware Leven in Zijn eeuwigdurende
Tegenwoordigheid.
Een mensenleven is rijk aan gebeurtenissen, maar ook aan onzichtbare
innerlijke ontwikkelingen in de ziel. Hoe minder van dat alles verloren
gaat, des te vruchtbaarder kan het leven in Gods ogen worden voltooid. Verloren
gaat alles wat niet uitdrukkelijk en liefdevol met God wordt gedeeld. Laten wij
vandaag alle details van ons leven en al onze innerlijke gesteldheden en onze
beproevingen beschouwen als een omvattende Passie, hen met de Verlosser aan
het kruis slaan, en hen door innige toewijding aan Maria toevertrouwen aan het
Graf van Haar zo machtig Hart. Op grond van onze toewijding zal Zij het
Ware Leven erover afroepen, en kan Zij ons opnieuw geboren laten worden, want
Haar diepste verlangen is het, dat elke ziel de Christus volgt tot in de
Verrijzenis. De Verrijzenis die God de ziel bij voorkeur bereidt, is
deze in innige eenheid met Maria, wier sterfelijk lichaam zelfs nooit de
dood heeft gekend, want in Haar was de lente onvergankelijk vanaf
Haar Onbevlekte Ontvangenis tot en met Haar Opneming ten Hemel.
In Haar was de Verrijzenis als het ware reeds voltooid terwijl Zij nog de
Passie van Haar smartvolle leven onderging. Dit is ook onze roeping, doch zonder de
begeleiding en aanvulling vanwege Diegene, Die ons vanop het Kruis is gegeven,
zullen wij er nauwelijks in slagen, de steen van het graf van onze
menselijkheid weg te rollen.
BRON: uit de onderrichtingen van het Maria
Domina Animarum Apostolaat: (zie onderrichtingen: Sluier van goud.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.