JEZUS CHRISTUS BRON VAN LEVEND WATER:
De ziel in staat van
ongenade is als een mens die bijna sterft van dorst. De genade is
als het verfrissend water dat opnieuw tot leven wekt; Uw eigen
wil is als het drinken ervan. Zolang u niet drinkt, baat het u niet dat het
water aan uw voeten voorbij stroomt. Dit alles beantwoordt reeds grotendeels de
vraag, waarom een mens onder lasten gebukt gaat. Het ontbreekt u nooit aan
middelen om het ware Leven van uw ziel in stand te houden: U hebt daartoe de
uitrusting ontvangen (het leven zelf, en alle vermogens van ziel, geest, hart
en lichaam om het met vrucht te leiden), alsook de handleiding, de
gebruiksaanwijzing (de ware Leer van God in de Woorden van Christus en de
woorden van de Heilige Geest die spreekt door Zijn heiligen.) Hoe
beperkt ook uw vermogens als mens, hoe groot ook uw zwakheden, en hoe drukkend
ook uw levensomstandigheden, uw ziel zal niet 'onder lasten gebukt gaan' zolang
zij op God gericht leeft, omdat zij dan voortdurend drinkt aan de stroom
en eet uit de boomgaard van Gods Genaden, die uw leven 'leefbaar' maken.
God heeft uw ziel geschapen
en haar in een stoffelijk lichaam in de wereld gezonden voor een leven dat
beperkt is van duur. Hij heeft u de beschikking gegeven over vele
hulpbronnen, en voor deze welke Hij op een gegeven ogenblik in uw leven
(nog) niet voor u ontsloten heeft, wijst Hij u de weg om de sleutel
te vinden die ze voor u kan openen. Genade is niet alleen wat u krijgt,
Genade is ook alles wat u de weg wijst om het te bekomen.
De eerste vorm van genade is louter gave of geschenk, de tweede
vorm is de schatkist van de verdienste, die uiteindelijk uw
gezellin zal zijn wanneer u na dit leven door de Goddelijke Gerechtigheid
geoordeeld wordt. Aan genaden ontbreekt het nooit. De mens die beweert dat hij
niet de genaden ontvangt om van zijn leven het beste te maken, heeft Gods
Liefde niet herkend noch begrepen. De enige maatstaf waarmee u kunt meten
of u het beste van uw leven maakt, is de weg die u bewandelt om
de Eeuwige Gelukzaligheid te verdienen, de wijze waarop u deze weg
bewandelt, en de ingesteldheid van uw hart tijdens deze reis.
Waaraan het wél kan ontbreken (en dit is bij heel veel zielen het geval) is de
wil om uit de stroom der Genaden te putten. Het is door deze inspanning
dat u de genaden voor u tot nut maakt. Elke inspanning waardoor u een genade in
uw ziel poogt in te bouwen (anders gezegd: Elke inspanning waardoor u
daadwerkelijk uit de stroom der Genaden drinkt) is het
resultaat van een op-God-gericht-leven. Dit kan in vele
gradaties. Vele zielen wenden zich nooit tot God, andere doen dit af en
toe, nog andere stellen God in alles centraal. Zij die zich nooit
tot God wenden, leiden een leven dat totaal op de wereld gericht is,
en zij stellen gewoonlijk zichzelf, hun eigen persoon en noden,
tot middelpunt van al hun handelen, denken, voelen, willen en streven. Zij die
zich af en toe tot God wenden, zijn de zoekenden, die er in zekere mate
rekening mee houden dat God bestaat, doch wier hart nog dermate in de wereld
geworteld zit dat zij Hem slechts beschouwen als één van vele bronnen van
geluk, verlichting en bevrediging. Het ontbreekt hen zowel aan inzicht als aan
Liefde om God te zien voor wat Hij werkelijk is: de enige Bron van alle
Leven en Geluk. Zij die zich in alles tot God wenden, leiden een leven
dat volkomen en totaal op God gericht is. Deze levenshouding bereikt haar volmaaktheid
in de totale, onvoorwaardelijke en eeuwigdurende toewijding, die haar
grootste diepgang en haar meest volkomen begeleiding en bescherming vindt in de
totale toewijding aan de Heilige Maagd.
Het volkomen op God gericht
leven, is de weg naar ware bevrijding, innerlijke rust, de weg langs dewelke
God en Zijn Genade binnenkomen. Het Evangelie verhaalt hoe de apostelen kort na
de Verrijzenis bij elkaar waren in het cenakel te Jeruzalem, en hoe Jezus
binnenkwam hoewel de deuren gesloten waren. Beschouw dit beeld en wat hier mede
achter schuilgaat. De apostelen hadden alle deuren gesloten uit vrees voor de
joden. U zou het zo kunnen zien dat de joden hier symbool staan voor alles
wat werelds is. Elke ziel in het land van Israël, die zich na de
verkondiging van Jezus’ Leer en Zijn Dood en Verrijzenis niet tot de nieuw
geopenbaarde, enige Waarheid van God, het christendom, had bekeerd, bleef jood.
'De joden' kunt u hier dus beschouwen als symbool voor alles wat
niet op God gericht is. In feite hadden de apostelen zich dus afgesloten voor
alles wat werelds was. Zie bovendien hoe Jezus alle wereldse barricades (de
gesloten deuren) doorbreekt om binnen te treden: God treedt binnen in de harten
die voor Hem ontvankelijk zijn en zich totaal voor de wereld
hebben afgesloten. Pas dit gebeuren toe op uw eigen leven, en bedenk dat
Gods Genade alles kan doordringen (Hij kan zonder enige moeilijkheid elk
ogenblik uw hart betreden), maar Hij zal dit des te eerder
doen wanneer u vrijwillig alles buitensluit wat werelds
is, en met hart en ziel naar Zijn Aanwezigheid verlangt (zoals
dit bij de apostelen na de Verrijzenis het geval was.) God wacht
op een teken van uw vrije wil om de sloten van uw hart te openen. God kan binnen
in een huis dat vergrendeld is (Hij doet dit in talloze Heilige Communies, want
zonder tal zijn zij die de Heilige Communie ontvangen met een lauw
of totaal onverschillig hart, dat dus niet werkelijk geopend is voor Zijn
Komst), maar Hij doet het niet ten volle zolang er geen
manifeste wil blijkt om Hem binnen te laten.
Op God gericht leven, kunt u dus in een beeld beschouwen als leven
in een huis dat u zorgvuldig afgrendelt voor alle invloeden van de wereld (u
ondergaat ze onvermijdelijk, maar de hoeveelheid invloeden die u bereiken, kunt
u tot op zekere hoogte zelf bepalen, en vooral de mate waarin deze invloeden uw
hart werkelijk raken), maar dat u tegelijkertijd openstelt voor God
door werkelijk naar Zijn tegenwoordigheid te verlangen. Hoe merkt God het
verschil, aangezien toch uw deuren vergrendeld zijn? Uw openheid, uw verlangen
naar Hem, blijkt uit het Licht dat doorheen de kieren van uw deuren en ramen
naar buiten toe straalt. Dit Licht wordt ontwikkeld door de Liefde. Een
vergrendeld huis dat bovendien inwendig verduisterd is, is een hart waarin geen
Ware Liefde leeft. Zijn vergrendeling houdt de wereld niet buiten, want de
wereld leeft en broedt reeds volop binnen zijn muren.
De voorkeuren van de ziel
(haar keuze voor God ofwel voor de wereld en zichzelf), en de daaruit
voortvloeiende gesteldheid van hart (rust en vrede, of onrust en onvrede)
bepalen de mate van geluk, blijmoedigheid en ontspanning waarmee
u uw levensweg ten einde gaat. Zij zijn eveneens medebepalend voor uw
gesteldheid in het uur van uw dood. In het stervensuur heeft de ziel de neiging
om op een koortsachtige wijze te trachten om klaar te komen met datgene wat
haar tijdens haar leven op aarde het meest heeft beziggehouden. Indien dat
vooral wereldse gedachten, bestrevingen en belangstellingen zijn geweest, zal
de ziel er in het stervensuur moeilijk in slagen om daarvan los
te komen en de vlucht naar de niet-stoffelijke eeuwigheid te beginnen. Deze
strijd is wat de doodsstrijd wordt genoemd: de onrust van
de ziel die niet met zichzelf en met God in het reine is omdat zij zich
niet van de wereld kan losmaken. Dit is de toestand van de louter
spirituele strijd van de ziel.
De grote opdracht van uw
leven op aarde bestaat in het vinden van de weg naar de
heiligheid, en de volharding in het voltooien van die weg. In
Gods ogen is een leven dat niet uitmondt in heiligheid voor de ziel in wezen als
een verloren leven, dat weliswaar een rol zal hebben gespeeld binnen Zijn
Heilsplan, doch niet datgene heeft verwezenlijkt waartoe de ziel geroepen was.
De weg naar de heiligheid is de weg van de bevrijding van uw ziel. U kunt deze
slechts bereiken door volkomen op God gericht te leven. De grootste verdienste
is echter deze, dat u op uw beurt ook wordt tot een sleutel die de
boeien van andere zielen losmaakt.
BRON: Maria Domina Animarum Apostolaat
(Zie onderrichtingen:
Stormschriften II: deel 83)
“De Geest en de bruid zeggen: "Kom!" En laat iedereen die het hoort, zeggen: "Kom!" Iedereen die dorst heeft, mag komen. Iedereen die wil, mag komen drinken van het water dat levend maakt. Je hoeft er niets voor te betalen.”
(Openbaring 22:17)
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.