“IK ZAL MET U ZIJN TOT HET EINDE DER
TIJDEN”
(Matteus 28:20)
De Heilige Eucharistie als Voltooiing
van de Verlossing:
“Jezus voor alle tijden tegenwoordig in het Brood en de Wijn.” |
Bij de Schepping had God het zo bedoeld dat de mens voor altijd in
staat van heiligheid zou leven. Hij schonk het eerste mensenpaar, Adam en Eva, het
Aards Paradijs als een Hemel op aarde, waarin de mens in volkomen
vrijheid zou leven en over alles mocht beschikken. Eén beperking legde God de
mens op: hij mocht niet raken aan de vruchten van de boom van het Leven in het
midden van het Paradijs. De duivel fluisterde Eva echter in dat het eten van
die vruchten de mens aan God gelijk zou maken. Het eerste mensenpaar overtrad
het verbod dat God hen had opgelegd. Deze overtreding wordt de erfzonde genoemd, omdat hiermee de eerste
zonde geboren was, die bovendien van geslacht op geslacht in de zielen
overgeërfd zou worden als een collectieve
schuld voor het hele
mensdom van alle tijden. De erfzonde betekende het verlies van de staat van genade
voor de hele mensheid, zodat de Hemel voor alle mensen gesloten werd.
Gods barmhartige Liefde heeft echter niet gewild dat de mensen van
alle tijden gestraft zouden blijven voor de zonde van hun eerste voorouders. Om
de erfschuld weg te nemen, was een allesomvattend offer van Verlossing
noodzakelijk, dat echter op grond van de eindeloze reeks zonden van alle
generaties zo groot moest zijn dat geen “gewone” mens het zou aankunnen. De
Goddelijke Gerechtigheid was zo zwaar beledigd dat het onevenwicht in de
Schepping nauwelijks hersteld kon worden. Daarom besloot
God, Zijn enige Zoon Jezus Christus in
de wereld te zenden om in een mensenlichaam de collectieve zondeschuld
in die mate uit te boeten dat de Goddelijke Gerechtigheid voldoende bevredigd
zou worden om het effect van de erfzonde teniet te doen en de toegang tot de
Hemel opnieuw vrij te maken voor zielen die in staat van genade
zouden leven.
Jezus is gekomen, als Messias
van God. Hij heeft een leven lang ontberingen, spot, laster,
vermoeidheden en vervolging geleden en is in onvoorstelbare kwellingen van lichaam
en geest aan het Kruis gestorven om de Verlossing te voltrekken. Op de avond
vόόr Zijn Kruisdood heeft Hij het Sacrament van de Communie ingesteld als
voorafspiegeling van Zijn Kruisoffer. Zo is de Heilige Eucharistie geboren: Jezus maakte de mensheid Gods Wilsbesluit bekend, dat
Hij voor alle tijden tegenwoordig zou zijn in het Brood
en de Wijn die tijdens een speciaal herdenkingsritueel (de
Heilige Mis) door de priester aan God opgedragen zouden worden tot
gedachtenis aan Zijn geofferd Lichaam en Bloed. Op het Kruis heeft Hij
Zichzelf daadwerkelijk aan de Eeuwige Vader geofferd voor het Heil
der mensen.
Elke Heilige Mis is een gedachtenis aan dit onvoorstelbaar
Offer van Verlossing en Goddelijke Liefde. God verwacht van de mens dat hij dit geschenk van
Eeuwig Leven in dank aanvaardt: door het regelmatig bijwonen van
de Heilige Mis geeft u blijk van de wil om deel te hebben aan de
Verlossing, want de Heilige Mis is de voortzetting, vernieuwing en
voltooiing van het Offer van het Kruis. Indien u de Heilige Mis niet
regelmatig bijwoont, kunt u de vruchten der Verlossing niet plukken. Een mens
die niet regelmatig de Heilige Communie ontvangt, wordt door God beschouwd als
een mens die het geschenk der Verlossing niet waardeert en die de
Aanwezigheid van Jezus in zijn hart niet verlangt.
Tijdens de Heilige Eucharistie is het altaar symbool voor
Calvarie. Het Misoffer is
de bovennatuurlijke herhaling van het Lijden en de Dood van Jezus.
Wanneer u de Heilige Eucharistie bijwoont, bent u samen met het hele Hemels
Hof in de geest aanwezig bij het Kruis op Calvarie, en bent u
dus getuige van het grootste Mysterie dat God voor de zielen heeft
bereid. Wees u daar ten volle van bewust, elk ogenblik van de Heilige Mis.
Elke Eucharistie brengt nieuwe genaden van Verlossing over de
mensheid. Met hoe meer eerbied u bij dit onvoorstelbare gebeuren
aanwezig bent, des te meer draagt u zelf bij tot de afbetaling van de
collectieve zondeschuld van de mensheid van alle eeuwen. In Gods ogen is dit
het grootste wat een ziel kan doen voor haar eigen heiliging en voor de
instandhouding van de hele schepping.
Naarmate minder Heilige Missen worden opgedragen, minder mensen de
Heilige Mis bijwonen, en deze met minder eerbied en toewijding wordt
bijgewoond, vergroot opnieuw de schuld jegens Gods Gerechtigheid en groeit
de kloof tussen God en de zielen. Beschouw deze bedenking niet lichtzinnig,
want zij is van het allergrootste belang voor het eeuwig Heil van
de hele mensheid. Daarom: woon zo vaak mogelijk de Heilige Mis bij, in de diepste
eerbied, ontvang de Heilige Communie in de grootst mogelijke
waardigheid, en betracht een leven in de grootst mogelijke deugdzaamheid. In de
Communie ontvangt u Jezus, doch Hij blijft slechts
in u in de mate waarin Hij in u een levenssfeer aantreft die Hem
herinnert aan de Hemel, en Hij kan Zijn Verlossingswerk in u pas voltooien
wanneer u Hem de gelegenheid geeft om voldoende lang in u werkzaam te
blijven, dus zolang u in staat van genade leeft. Bedenk dat bij elke zonde,
fout of nalatigheid na de Heilige Communie, de effecten van de werking van
Jezus in u verminderen.
Daarom heeft elke Communie ontvangen terwijl u lange tijd niet
hebt gebiecht, niet alleen geen verlossende waarde maar is een dergelijke
Communie zelfs een belediging aan Jezus: u nodigt Hem als het ware uit in een
onreine ziel. De Heilige Eucharistie is in wezen een even groot geschenk als
het Verlossingsoffer van Calvarie zelf. Zij geeft uiting aan de barmhartigheid
van God, die heeft gewild dat de mens die niet op liefdevolle wijze aanwezig
kon zijn tijdens de verlossende Passie van Jezus, toch nog getuige kan
zijn van dit wonderbare gebeuren door het bijwonen van de gedachtenis eraan
in de Heilige Mis.
Omdat het verlossende Lijden van Jezus het Eeuwig Leven in de
Hemel opnieuw mogelijk heeft gemaakt, is het louter gerechtigheid indien God u
niet als christen beschouwt wanneer u niet regelmatig de Heilige Mis bijwoont
en dus geen deel hebt aan het Lichaam en Bloed dat Jezus destijds ook
voor u heeft gegeven aan het Kruis. Wacht niet tot het te laat is: spreek een
grondige Biecht, en wees voortaan regelmatig getuige van het Offer van de
grootste Liefde in de Heilige Eucharistie. Leg er in uw hart ook uw
eigen lijden en lasten in de offerkelk om ze samen met de
Offerande van Jezus aan God op te dragen, en stel Hem aldus in staat om ook met
u te zijn tot het einde der tijden.
BRON: uit de onderrichtingen van het Maria
Domina Animarum Apostolaat: (zie onderrichtingen: boeken: Stormschriften.)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.