zaterdag 20 april 2019

PAASZATERDAG




Paaszaterdag:


Jezus ligt in het graf op Paaszaterdag.

De diepe betekenis van de Smarten van Maria, de dag na de Kruisdood


De Verlosser is de Kruisdood gestorven, opdat elke ziel die Gods Liefde wil ervaren en Zijn Werken wil doen, het ware Goddelijk Leven zou vinden, een Leven dat ook niet door de kruisen van het leven gedood kan worden, doch dat deze kruisen integendeel verheerlijkt en de ziel in staat stelt om deze kruisen te ervaren als geschenken van de hoogste Liefde. In dit bewustzijn – de ervaring van de hoogste Liefde door het lijden en de smart die worden begrepen en aanvaard als de enige zinvolle weg doorheen het leven – heeft de Moeder Gods elk van Haar dagen op aarde doorgebracht. Vandaag vinden de zielen Haar terug in de diepste ervaring van de Smart.
Het Lijden van Jezus als Mens is voltooid. De absolute volmaaktheid ervan heeft na vele eeuwen de Hemel opnieuw geopend en heeft het Tijdperk van Gods Barmhartigheid ontsloten. Onder het Nieuw Verbond zal elk menselijk leven zin krijgen als weg naar een nieuw Rijk: Het Rijk Gods op aarde, dat gegrondvest zal zijn op de oneindige verlossende en heiligende macht van de Liefde en de toegewijde beproevingen. Vanop het Kruis heeft Jezus Zijn Moeder aan de zielen toevertrouwd, en de zielen aan Zijn Moeder. Zo heeft God het gewild: Dat de zielen het Nieuw Verbond en de Verlossing in zich vruchtbaar zouden maken door zich volkomen aan Maria te geven. In Haar zijn de volmaakte heiligheid en de volmaakte kennis van de Weg erheen. Maria heeft volmacht gekregen om de Werken van Jezus in elke ziel afzonderlijk tot volle ontplooiing te brengen.
Maria zou niet de Verlossing in de zielen tot voltooiing kunnen brengen, indien Zij niet Zelf de absoluut volmaakte Smart had ervaren. De Moeder van Smarten was ten volle de Medeverlosseres naast de Messias omdat Zij in Haar leven op aarde elk aspect van de menselijke smart in haar volheid heeft ervaren. God heeft Haar ziel in de Onbevlekte Ontvangenis voorbereid op de volmaakte heiliging van elke levenservaring, en bij de Menswording van de Goddelijke Messias in Haar Schoot is Haar Hart één gemaakt met het Hart van de Godmens, opdat Zij Hem in Zijn Verlossingsmissie met maximale vruchtbaarheid zou kunnen volgen. God verlangt van de ziel dat zij in haar eigen wezen "aanvult wat nog 'ontbreekt' aan het Lijden van Christus". God wil derhalve de mensenziel nodig hebben opdat onder al Zijn Werken niet slechts het Zegel van God doch ook de handtekening van de mensenziel zou staan. Zo heeft Hij de handtekening van Maria nodig willen hebben om Zijn Verbond van Verlossing voor de hele mensheid van alle tijden te bekrachtigen als Vertegenwoordigster van al het geschapene.
Maria is daardoor de Medeverlosseres, Zij die het Verbond van Verlossing ondertekent in naam van de hele mensheid. Opdat deze handeling, Die Zij aan de voet van het Kruis ten volle zou bekrachtigen, 'rechtskracht zou bezitten' binnen Gods Wet, moest Maria eerst alle mensenzielen van alle tijden in Haar Hart trekken als in een Offerkelk. Deze mystieke handeling komt neer op een akt van totale zelfofferande en zelfverloochening, waardoor een ziel zich in lichaam, geest en hart ter beschikking van God stelt voor het meedragen van alle lasten en kruisen van andere zielen, om deze in het eigen lichaam, geest en hart te helpen uitboeten. In Maria heeft God deze akt in haar volheid aanvaard omdat Zij ertoe voorbestemd was, de volmaakte Aanvulling op de Verlosser en Zijn Werken te zijn. Als gevolg hiervan heeft Maria een leven geleid van verschrikkelijke Smarten in geest en Hart, en (algemeen onbekend) lijden in het Lichaam. Zo stond Zij aan de voet van het Kruis, met alle zielen van alle tijden in Haar Hart, in mystieke eenheid met de Verlosser, Die aan het Kruis alle zonden uitboette: Een volmaakt Offer, gedragen door een Mens geworden God in eenheid met een geschapen ziel die in de orde der genade tot het hoogste niveau van het Goddelijk Leven was verheven.
Zelfs nu de Verlosser aan het Kruis is gestorven, worden Zijn Werken in het Hart van Maria verder gedragen. Gedurende de uren tussen de Kruisdood op Goede Vrijdag en de Verrijzenis op Paasmorgen draagt Maria de verschrikkelijke last van alle zielen van alle tijden. Zij weent onophoudelijk, niet in de eerste plaats om de menselijke reden (dat Zij Haar Zoon heeft zien sterven), doch om de spirituele reden: Op grond van de unieke gave die Zij van God heeft gekregen, waardoor Zij kennis draagt van alle mensenzielen van alle tijden, en van alle zonden van alle tijden, scheurt Haar Hart op deze dag na de Kruisdood van Jezus onder de verschrikkelijke last van alle zonden, die het Lijden van de Christus noodzakelijk hebben gemaakt. Zij weent onophoudelijk omdat Zij de volheid van de Waarheid schouwt, en daardoor weet welke pijnen de zonde God berokkent: De Eeuwige Liefde, die oceanen van Goddelijk Leven over de zielen uitstort, vindt op aarde slechts zeldzame beekjes ervan terug, terwijl het allergrootste gedeelte van de genadestromen door de zielen worden drooggelegd onder het stof van wereldse gehechtheden, en verdampen onder de koorts van ontelbare miljarden zonden.
Op Paaszaterdag sterft Maria in Haar Hart – deze volmaakte Spiegel van de oneindige Goddelijke Liefde – onder het besef dat de zielen zopas hun God hebben gedood, en dit in hun hart zullen blijven doen. Door dit besef zal de verschrikking van Goede Vrijdag voor Maria blijven duren tot het einde der tijden.
Over de zielen hangt het donker deken van de zonde. De Kruisdood van Jezus heeft de zon boven de Schepping doen opgaan, doch slechts de ziel die Jezus ten volle wil volgen door de liefdevolle toewijding van de kruisen van haar eigen leven, kan het Licht van deze zon in zich ontvangen, en door dit Licht het Hemels zaad van haar Verlossing tot bloei brengen. De Tranen van Maria zijn de regen, die het Goddelijk Leven in dit zaad opwekt. Wat een symbool: Tussen het Lijden en de Verlossende Kruisdood van Jezus en Zijn Verrijzenis ligt het Smartvol Hart van Maria. Zij is voor de zielen de Brug tussen hun lijden en hun verheerlijking, tussen hun beproevingen en hun heiliging.
Op Paaszaterdag rust het Lichaam van de Verlosser in het Graf. Ware navolging van Jezus bestaat ook hierin, dat de ziel de wereld in zich kruisigt en sterft aan de wereld, en dat zij al haar oude gewoonten en zwakheden toevertrouwt aan het Graf van het Hart van Maria, om daaruit te verrijzen voor een nieuw leven, het ware Goddelijk Leven.

BRON: Maria Domina Animarum Apostolaat
(Zie onderrichtingen: boeken: Edelstenen der genade.)


Waken we vandaag bij het graf van Jezus, samen met Maria.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.