zondag 24 maart 2019

EEN KRUIS DRAGEN


EEN KRUIS DRAGEN:





Het kruis op je nemen: (Betekenis)

Dat Jezus deze woorden in de context van zijn lijden uitsprak is zeker geen toeval. (“
Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen.”-Lucas 9:23) Want wij kunnen deze weg niet gaan als we niet bereid zijn om te lijden. Dat betekent het kruis. Het kruis maakt duidelijk dat Jezus zo zeer in conflict met de wereld stond, dat de wereld Hem niet wilde verdragen. (Het licht schijnt in de duisternis, maar de duisternis kon het niet verdragen.-Joh.1) Ook wij als christenen zullen conflicten tegenkomen. Als wij de mensen door het Woord van God hun zonden en verlorenheid laten zien, moeten wij rekenen met hun afwijzing of zelfs dat ze ons belasteren. Wij zullen eventueel onze “goede reputatie” verliezen, omdat we hen dingen zeggen, die onaangenaam zijn en waardoor ze zich aangeklaagd voelen. Jezus zegt dat wij dat niet alleen moeten verdragen, maar zelfs verheugd moeten zijn als dat gebeurt. (“Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.”-Matteus 5:11-12)

 Een "kruis te dragen krijgen" kan ook bedoelen deelachtig worden in het lijden van Christus en lichamelijk (of geestelijk) lijden te dragen te krijgen. De apostel Paulus drukt het als volgt uit: "Op het ogenblik verheug ik mij dat ik voor u mag lijden en in mijn lichaam mag aanvullen wat nog ontbreekt aan het lijden van Christus, ten bate van Zijn Lichaam, dat is de kerk. (Kolossenzen1: 24)
 Dit lijden dan opofferen, kan zeer vruchtbaar zijn voor uw eigen ziel en voor andere zielen, vooral als het gebeurt in toewijding aan Maria:
“Het vruchtbaarst zijn uw offers in het kader van een totale toewijding aan de Heilige Maagd. Zij maakt elk kruis dat u in aanvaarding en Liefde hebt gedragen, tot een ware goudmijn voor het Heil van zielen.” 

“Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen.”




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.