maandag 17 februari 2020

HET GESCHENK VAN HET GEBED




HET GESCHENK VAN GEBED:

"Ons gebed werkt, blijf volhouden!"


Ter overdenking: 1 Samuël 12.

Wat mij betreft, ik zal voor jullie blijven bidden. Want anders zou ik ongehoorzaam zijn aan de Heer. Ik zal jullie blijven leren hoe jullie moeten leven zoals de Heer het wil.”
(1Samuël 12:23)

Misschien ziet u het niet als zonde als u niet voor andere mensen bidt, maar Samuël zag dat duidelijk wel zo. God roept ons op elkaar te steunen, van elkaar te houden en voor elkaar te bidden. Als we dit niet doen, leven we niet in de eenheid en gemeenschap die Hij ons toewenst, en kunnen we niet ten volle genieten van alle zegeningen die Hij ons wil geven. Samuël wist dit en beloofde dat hij trouw voor de Israëlieten zou blijven bidden, ondanks alle verkeerde dingen die zij in Gods ogen hadden gedaan.
Gebed is het mooiste wat we aan iemand kunnen geven. Als iemand voedsel, kleding of onderdak nodig heeft, dan moet aan die behoeften natuurlijk worden beantwoord. Maar daarnaast moeten we niet nalaten voor die persoon te bidden. Materiële zaken zijn tijdelijk, maar onze gebeden voor iemand anders kunnen zijn of haar hele leven veranderen.
We kunnen nooit alles krijgen wat God voor ons heeft klaarliggen als we ons niet eerst op voorbede richten. Dit is een deel van de roeping van alle christenen, want we worden allemaal opgeroepen om voor andere mensen te bidden. God wil dat we zo veel van anderen houden dat we boven alles voor hen zullen bidden.
Gebed:
“Heer, ik bid dat mijn familie, vrienden en bekenden gezegend zullen zijn met vrede, een goede gezondheid, voedsel en onderdak,  een grotere kennis van U en uw Woord. Help mij om niet egoïstisch of lui te zijn in mijn gebeden. Laat me zien voor wie ik kan bidden. Ik wil niet tegen U zondigen door niet voor andere mensen te bidden. Amen.”

KRACHTIG EN EFFECTIEF BIDDEN:

Beken elkaar uw zonden en bid voor elkaar, dan zult u genezen. Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet.”(Jakobus 5:16)

Vraagt u zich wel eens af: zijn mijn gebeden krachtig en effectief? Zo niet, komt dat dan omdat ik niet rechtvaardig ben? Jakobus zegt immers dat het gebed van een rechtvaardige veel vermag. Als u ooit hebt getwijfeld aan de kracht van uw gebeden, omdat ze niet vaak werden verhoord, dan denkt u misschien dat u niet goed genoeg bent om antwoord te krijgen op uw gebeden. Maar die gedachte klopt niet.
Wanneer we aan ‘rechtvaardig zijn’ denken, brengen we dat vaak in verband met ons eigen gedrag. De Bijbel zegt inderdaad dat ons geloof effect zou moeten hebben op wat we doen en hoe we ons leven leiden. Maar Gods Woord leert ons ook dat onze rechtvaardigheid niet voortkomt uit ons eigen gedrag, maar uit het offer van Christus. Wat Jezus voor ons heeft gedaan aan het Kruis en in zijn opstanding is wat ons rechtvaardig maakt voor God. We zijn rechtvaardig in Gods ogen, omdat Hij de rechtvaardigheid van Jezus in ons ziet. Van daaruit gedragen wij ons op  een rechtvaardige wijze, omdat wij onze liefde voor Jezus willen laten zien, door op zijn manier te leven en te doen wat Hij van ons vraagt. Als onze gebeden geen zieken genezen, geen verlamden laten lopen of geen bergen verzetten, concluderen we te vaak dat ze dus geen kracht hebben. Te vaak denken we dat er verbazingwekkende antwoorden op onze gebeden nodig zijn als bewijs van hun kracht. Maar in werkelijkheid zullen we vaker niet het resultaat van onze gebeden zien. We weten niet op welke manier God door onze gebeden heen werkt om mensen of de  omstandigheden in hun leven te veranderen. We weten niet hoeveel invloed we in ons eigen leven hebben gehad of wat we hebben voorkomen door ons gebed.
Bidden is handelen uit geloof. Onze gebeden zijn krachtig, omdat we ze opzenden naar een krachtige God die wij vertrouwen! We moeten gewoon bidden en erop vertrouwen dat God ons op Zijn manier en op Zijn tijd zal antwoorden.
Wees dus geduldig en volhardend!


BRON:  Uit ’De kracht van biddend bijbellezen’ -Stormie Omartian.

“Want het gebed van een rechtvaardige is krachtig en mist zijn uitwerking niet. “
(Jakobus 5:16)




Geestelijk rijpen is een proces dat tijd vergt. Hoeveel tijd iemand nodig heeft, hangt af van Gods plan en hoe bereidwillig wij zijn om ons door Hem te laten leiden.
Galaten 6:9: Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is. ‘Wanneer de tijd gekomen is’ is dan als God weet dat wij er klaar voor zijn, en niet als wij denken er klaar voor te zijn. Wie te vroeg té veel zegen krijgt, kan hoogmoedig worden Voor alles in ons leven is er een juiste tijd. Het geeft een gevoel van veiligheid als wij in Gods perfecte timing leven. Ik bid dat ik in Gods volmaakte wil en Zijn perfecte timing blijf, geen stap vroeger of later!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.