donderdag 6 augustus 2020

VREES NIET






VREES NIET!
 

Jezus zei: "Wees niet bang. Geloof alleen maar.”  
(Marcus 5:36)





 (Vrees staat tegenover Vertrouwen)

God heeft ons geen geest van angst gegeven, maar een geest van kracht, liefde en zelfbeheersing.”
(2 Timoteüs 1:7)



Vertrouwen is het tegenovergestelde van vrees. Vrees heeft te maken met bezorgdheid. Door piekeren ontstaat een sfeer van vrees. Niets verzwakt ons zo zeer als vrees. Aan de andere kant verzwakt niets de verleider zo zeer als rustige, vrijmoedige, standvastige onbevreesdheid. Satan kan zijn werk niet doen in een sfeer van vertrouwen.

O maar vrees en bezorgdheid kunnen zo verstandig redeneren! U zult vaak denken dat ze gelijk hebben, maar vrees is dikwijls een slechte domme raadgever.

Bezorgdheid, vrees en gepieker zijn het gevolg van het feit dat we God niet vertrouwen. Piekeren is hetzelfde als tegen God zeggen: ‘Ik geloof U niet.’ Ligt u wakker, bang voor vrees? Luister naar wat de Psalmist zegt:

Geef al je zorgen aan de Heer.
Hij zal voor je zorgen.
Hij laat zijn vrienden nooit in de steek.
Hij zorgt ervoor dat ze nooit zullen vallen.”
(Psalm 55: 23)

En op een andere plaats:
Mijn God zal jullie in alles overvloedig geven wat jullie nodig hebben. Want Hij geeft overvloedig omdat Hij Zelf overvloedig bezit. Hij geeft ons in Jezus Christus van zijn rijkdom.”
(Filippenzen 4:19)

Wees niet hebzuchtig, maar wees tevreden met wat jullie hebben. Want God heeft gezegd: "Ik zal je nooit in de steek laten. Ik zal je nooit verlaten."  Daarom kunnen we vol vertrouwen zeggen: "De Heer zal mij altijd helpen. Daarom hoef ik nooit bang te zijn voor wat mensen mij kunnen aandoen."
(Hebreeën 13:5-6)

Herinnert u zich dat Jezus de gelijkenis van de wijnstok en de ranken heeft verteld in Johannes 15? Hij zei dat het geheim van overvloeiend leven ligt in het blijven aan de wijnrank. Een losse rank heeft reden om te vrezen. Niet alleen kan zij geen vrucht voortbrengen, maar zij zal in het vuur worden verbrand. Een rank die aan de wijnstok groeit heeft echter niks te vrezen.  Maar als jullie in Mij blijven en mijn woorden in jullie blijven, zullen jullie alles krijgen wat jullie vragen.  Het eert mijn Vader als er veel vrucht aan jullie groeit. Het laat zien dat jullie mijn leerlingen zijn."  (Johannes 15:7-8)
Vrees neemt het verdriet van gisteren niet weg, lost ook de problemen van morgen niet op. Wel berooft zij u van de kracht van vandaag. Doe wat God u zegt: “Zoek eerst Zijn Koninkrijk en zijn gerechtigheid. Al het andere wat u nodig hebt, zal Hij u geven. Veel mensen beseffen niet dat vrees onze vijand is. Als de strijd gaande is en er gevochten wordt, is vrees een zeker teken van nederlaag. Vrees ontneemt de zekerheid aan onze overwinning, laat onze moed verslappen, berooft ons van energie en fut. Dat is altijd een valse vrees. Zij vertelt ons dat de vijand sterker is dan wij. Dat is niet waar! Wij weten dat Jezus Overwinnaar is; de vrees vertelt ons iets anders en is daarom leugenachtig! Als christenen zijn wij, voor de vrede in ons hart en de bevrijding van angst en zorg, niet afhankelijk van omstandigheden, maar van ons VERTROUWEN OP GOD.Vrees is gebrek aan geloof en gebrek aan vertrouwen.

Het is Gods bedoeling dat wij als kinderen van het licht zullen leven. Hij wil dat wij sterk, vrij en vol van vrede en blijdschap zullen zijn.
Een praktische tip: Neem goede nota van alle zegeningen die Hij geeft en die Hij u in het verleden heeft gegeven. Zoals het oude lied het zegt: “Tel uw zegeningen één voor één en ge ziet Gods liefde dan door alles heen.” En omdat Gods liefde van eeuwigheid tot eeuwigheid dezelfde is, behoeven wij niet te vrezen, maar kunnen we altijd op Hem vertrouwen.

BRON: Uit ‘VERTROUWEN’ 
(niet steunen op eigen inzichten.) 
Corrie ten Boom.




IK BEN de wijnstruik en jullie zijn de takken. Als jullie in Mij blijven en Ik in jullie blijf, zal er veel vrucht aan jullie groeien. Want zonder Mij kunnen jullie niets doen.  Als jullie niet in Mij blijven, verdrogen jullie. Verdroogde takken worden weggegooid en verbrand.  Maar als jullie in Mij blijven en mijn woorden in jullie blijven, zullen jullie alles krijgen wat jullie vragen.  Het eert mijn Vader als er veel vrucht aan jullie groeit. Het laat zien dat jullie mijn leerlingen zijn."
(Johannes 15:5-8)





“Want Ik, je Heer God, grijp jou bij je hand. Ik zeg tegen je: Wees niet bang. Ik help je.”
(Jesaja 41:13)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.