vrijdag 29 mei 2020

WAAR HOOP JE OP?






WAAR HOOP JE OP?

   
“Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien.”
 (Hebreeën 11:1)
 
Keer terug naar de burcht, u, gevangenen die hoop hebt! Ook heden verkondig Ik: Ik zal u dubbel vergoeden.”
(Zacharia 9:12)

Overweging:


Ik heb een vraag voor je: waar hoop je op? Wat verwacht je in je leven? Ben je erop gericht dat er iets goeds gebeurt of verwacht je dat je teleurgesteld zult zijn?
Vandaag de dag voelen zoveel mensen zich hopeloos. Maar Jezus is niet voor ons gestorven zodat we hopeloos zouden zijn. Hij stierf voor ons zodat we hoopvol zouden kunnen zijn.
De duivel wil onze hoop stelen en hij zal tegen jou liegen. Hij zal je vertellen dat er niets goeds in je leven kan gebeuren of dat het goede waar je om geeft niet zal voortduren. Wanneer je worstelt met een moeilijke situatie, dan zal hij je vertellen dat het nooit zal ophouden. Maar blijft vol van hoop en onthoud dat de duivel een leugenaar is. God kan alles veranderen!
Onze Vader heeft goede plannen voor ons leven. Als je vasthoudt aan deze hoop, juist te midden van onrustige en onzekere tijden, heeft Hij je beloofd: “Ik zal je dubbel vergoeden.” Dus weiger om je hoop op te geven. Begin te verwachten dat God iets doet – iets goeds! Hij zal een nieuwe weg maken voor jou!
“Vertrouw op de Heer met heel je hart, steun niet op eigen inzicht. Denk aan Hem bij alles wat je doet, dan baant Hij voor jou de weg.”
(Spreuken3: 5-6)

 (BRON Overweging: Joyce Meyer Ministries.)

"VESTIG JE HOOP OP GOD."



VERTROUW OP GOD: en wees hoopvol.


Moge God, die ons hoop geeft, u in het geloof geheel en al vervullen met vreugde en vrede, zodat uw hoop overvloedig zal zijn door de kracht van de heilige Geest.”
 (Romeinen 15: 13)

“Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien.” (Hebreeën 11:1)

“Wat ben je bedroefd, mijn ziel,
en onrustig in mij.
Vestig je hoop op God,
eens zal ik hem weer loven,
mijn God die mij ziet en redt.”
(Psalm 42:12)

“Maar wie hoopt op de HEER krijgt nieuwe kracht:
hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar,
hij loopt, maar wordt niet moe,
hij rent, maar raakt niet uitgeput.”
(Jesaja 40:31)

“Maar ik, ik blijf uitzien naar de HEER,
ik blijf hopen op de God die mij redding zal brengen.
Hij zal mij horen, mijn God.” 
(Micha 7: 7)




Denk bij hopeloosheid aan de geschiedenis van Mozes die Israël moest wegleiden uit de slavernij in Egypte:

 De farao heeft hen uiteindelijk laten vertrekken. Een tentenkamp wordt opgeslagen vlak bij de Rietzee. Daar kan het volk op adem komen van het eerste deel van de tocht op weg naar het beloofde land. Opeens zien ze het leger van de farao aankomen en worden ze doodsbang. Het leger van de farao drijft Israël in het nauw. Aan de strijdwagens van het leger kan het volk geen tegenstand bieden. Bovendien belet de Rietzee hen de mogelijkheid om te vluchten. Ze zitten in de val. Smeken God om hulp. Veel vertrouwen in Gods hulp lijkt het volk niet te hebben. Meteen nadat ze om hulp hebben gesmeekt vragen ze Mozes of hij hen soms uit Egypte heeft meegenomen om hier in de woestijn te sterven.


Op die dag wil God zijn grootheid laten zien. Hij had dit al aangekondigd bij Mozes:
Ik zal ervoor zorgen dat de farao zó koppig zal zijn, dat hij hen zal achtervolgen. Dan zal Ik aan de farao en aan zijn hele leger laten zien hoe machtig Ik ben. (Exodus 14:4)
Terwijl Israël geen kant op kan en volledig overgeleverd lijkt aan het leger van de farao toont God een wonderlijke weg. Iets wat eigenlijk helemaal niet kan, maar bij God kan zoveel meer dan wij ons voor mogelijk houden. God draagt Mozes op zijn staf boven de Rietzee te houden, zodat het water splijt. Hierdoor ontstaat een weg. Dwars door de Rietzee heen. Via deze weg ontkomt Israël aan het leger van de farao en kan de tocht naar Kanaän worden vervolgd. Met deze geschiedenis toont God zijn macht. Niet alleen aan de Egyptenaren en Israël, maar ook aan jou.

“Mozes vertrouwt op God, en doet de Rietzee splijten en opent zo nieuwe hoop voor zijn volk Israël.”





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.