zondag 19 juli 2020

HET MOEILIJKSTE AAN GELOOF




HET MOEILIJKSTE AAN GELOOF:

De donkere nacht van de ziel.



Soms gebeurt het dat je in je geloofsleven een periode doormaakt waarin het heel donker kan worden in je ziel, ook daar heeft God een bedoeling mee. Belangrijk is in zo’n periode geduld te behouden en vooral blijven vertrouwen op Gods genade.

Overweging bij dit onderwerp:

Jezus zei bij Getsemane: "Ik voel me dodelijk bedroefd; blijf hier met mij waken" (Matteus 26:38) Kunt u zich voorstellen wat de Zoon van God tijdens deze verwarrende nacht moest doormaken? Wist Hij niet dat Hij op het punt stond om de overwinning over hel en dood te claimen? Had Hij niet het gevoel dat Hij geleid werd, een gevoel van richting, wetende dat de Vader bij Hem was?

Er wordt al generaties lang gezegd dat het moeilijkste deel van geloof het laatste half uur is. Ik wil hier graag wat aan toevoegen, deze nacht van verwarring komt vaak vlak voor de overwinning. Precies voordat de duisternis wijkt wordt en het licht doorbreekt. Vlak voordat de macht van de duivel gebroken word zult u een verschrikkelijke en verwarrende nacht doormaken. Op dat moment zal het lijken alsof iedere vorm van leiding en richting is verdwenen. Het gevoel van de aanwezigheid van Gods Geest waar u eens zo op bouwde zal compleet verdampt lijken. U zult het eens zijn met Job toen hij zei: "Wanneer de Heer aan het werk is kan ik het niet waarnemen" (zie Job 23:8)
Velen in het lichaam van Christus hebben morele kwesties in hun leven net zoals David die had. Tijdens hun nacht van verwarring vragen ze zich af: "God waarom ik? Mijn hart was zo op zoek naar U toen mijn zonde mij overweldigde. Mijn ziel wordt door dit alles geplaagd. Ik begrijp het niet".

Maar denk geen moment dat iemand die op een machtige manier door God gebruikt is alle antwoorden heeft. Ik weet wat het is om door deze oorverdovende stilte te moeten gaan tijdens een nacht van verwarring. Ik weet wat het is om door een seizoen van beroering en verbijstering te gaan, zonder enige vorm van leiding of richting. Alle eerdere patronen van richting en onderscheid waren op dat moment nutteloos. Ik kon simpelweg niet zien waar ik heen moest en ik werd gereduceerd door deze noodkreet: "Heer, wat is er gebeurd? Ik weet niet waar ik heen moet.”
We zullen allemaal oog in oog komen met dit moment. Maar dank God, dat seizoen zal ook voorbij gaan. De Heer verlangt er naar om onze weg helder voor ons te maken. Hij heeft beloofd: "Ik zal tot u komen met een liefdevolle genade". En dat zal Hij dus ook doen voor ons. Zijn genade uitstorten op deze momenten dat we geïsoleerd worden.

Hier is een van de primaire redenen waarom Jezus naar deze wereld kwam om te sterven voor een zondige mensheid: dat we met God zouden kunnen wandelen zonder vrees waarin we kunnen genieten van Zijn vrede voor de rest van ons leven. Dit lijkt onmogelijk wanneer we oog in oog staan met rampen, moeilijkheden, verschrikkelijke zorgen, lijden, beproevingen en onzekerheden. In tijden als deze hebben we het gevoel dat we overweldigd worden en dat angst grip krijgt op ons hart. Hoe kunnen we in de vrede blijven wanneer het lijkt alsof alles uit de hand loopt.

Zacharias zei het volgende over de Messias: "om licht te brengen aan allen die in duisternis zitten, in de schaduw van de dood, die ons de weg zal wijzen naar de vrede" (Lucas 1:79) Hij zei hier dat Jezus ons zal leiden op het pad van vrede - niet naar rusteloosheid, leegte en angst, maar naar kalmte en rust. Dit is Zijn belofte, maar voor sommigen lijkt het pad juist het tegenovergestelde.


BRON: uit ‘preken’ van David Wilkerson.

“Het seizoen van donker in de ziel gaat ook voorbij, en dan wordt het terug helder!”



Kom je in een periode terecht van de donkere nacht van de ziel, wees vooral geduldig en blijf vertrouwen op jou krachtige wapen: HET GEBED. Blijft bidden om de genade te verkrijgen van klaarheid en duidelijkheid. Vraag dit op voorspraak van Maria.Bid om de hulp van de H. Geest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.